החלטת בן גוריון לפרק את הפלוגות הדתיות ב- 1948

 פתח את הדיון: 

מדור: מלחמת העצמאות תגובות: תגובה ראשונה

חברים שלום,

אני מחפש מידע על הנושא.

1. האם התקבלה החלטה ב- 1948 של בן גוריון או המטה הכללי לפרק את המסגרות הדתיות (במקור פלוגות דתיות של ההגנה ששולבו בחטיבות הלוחמות)?

2. אם התקבלה החלטה – מתי ובאיזה נסיבות?

תודה

סיימון תמיר

תגובה אחת ל- החלטת בן גוריון לפרק את הפלוגות הדתיות ב- 1948

  • 1
    ניצן שפירא  כתב:

    לתמיר שלום,

    אין ספק שפירוק הפלוגות הדתיות בשלהי מלחמת-העצמאות היא תוצר של החלטה מודעת. אבל אני בספק אם יצאה פקודה או הוראה גורפת שכזו בכתב. לקראת סיום המלחמה או מיד לאחריה שוחררו מרבית הלוחמים, צה”ל עבר רה-אירגון. פלוגות חדשות לא הוקמו.

    הקמת המסגרות הדתיות מלכתחילה לא היתה לרוחו של בן-גוריון או המטכ”ל. המפלגות הדתיות, אגודת-ישראל והפועל-המזרחי, דרשו הקמת “חטיבות דתיות”, ההגנה שהיתה זקוקה לכל נושא נשק התפשרה על הקמת מסגרות “בגודל שלא יעלה על פלוגה”. בסך-הכל היו לא יותר מ-10 פלוגות שכאלו.

    המינוי של שלמה גורן לתפקיד הרב-הצבאי הראשי בקיץ 1948 התאפשר לאור העובדה שגורן צידד בפירוק מסגרות יחודיות לדתיים. תפיסה שעלתה בקנה אחד עם רעיון “כוח-ההיתוך” והצבא-האחיד של בן-גוריון. את התמורה: תקנות כשרות ושבת שיחולו על הצבא כולו, היה מסוגל בן-גוריון לבלוע. אגב, בראשית שנות החמישים, הדרישה להקים מחדש את המסגרות הדתיות בצבא, הועלתה שוב ושוב ע”י המפלגות הדתיות.

    אם אתה מחפש תשובה בדוקה ומפורטת לשאלתך, אני חושב שתוכל למצוא אותה אצל ד”ר מרדכי פרידמן. הוא כתב לא מעט מאמרים בנושא וגם את הספר “היחידות הדתיות בהגנה ובפלמח” (2005). ראה קישור מצורף:

    http://www.biupress.co.il/website/index.asp?id=293

תגובך לפוסט