“חמוטל ומכשיר לא בידינו” – הספר

 פתח את הדיון: 

מדור: יום כיפור תגובות: אין תגובות

כמו רבים מבני דורי, דור 73′, בוגרי מלחמת יום הכיפורים, בשלושת העשורים הראשונים שלאחר המלחמה הייתי עסוק בהקמת משפחה, בבניית קריירה, ובוודאי גם בהדחקת המלחמה ומוראותיה. ב-15-10 השנים האחרונות החל דור 73′ לעסוק במחקר ובכתיבה על המלחמה, בהקמת אתרי אינטרנט בנושא המלחמה, וגם בהקמת אנדרטאות כיד לנופלים. הקשר עם חברים לנשק חודש. אני עסקתי בהקמת אנדרטה ואתר אינטרנט לחטיבת המילואים 421 (חטיבת “הצליחה”) שבה לחמתי במלחמה. במסגרת איסוף החומר וכתיבת ההיסטוריה של החטיבה עבור אתר האינטרנט החטיבתי, נחשפתי לעדויות ותחקירים על הקרב ב”חמוטל”. פלוגת הטנקים בפיקודי, פלוגה מ’ בגדוד 257, חטיבה 421, אוגדה 143 (אוגדת שרון) עלתה על דיונת “חמוטל” במוצאי ה-8 לאוקטובר 1973, ותוך זמן קצר התרסקה על יעד זה. הרגשתי כי הגיעה העת לברר מה קרה לנו שם – כיצד קרה שפלוגה צעירה ורעננה, שמפקדיה וחייליה יצאו חדורי התלהבות לקרב, התרסקה בתוך פחות מחצי שעה על יעד שהיה אז עלום ולא מוכר.  מה קרה שם, על “חמוטל”, לפלוגה מ’ ?

התחלתי מבירור התמונה הפלוגתית המצומצמת. המחקר על הקרב של פלוגתי הוביל למחקר נרחב יותר –  של קרבות החטיבה שהשתייכתי אליה – חטיבה 421, בהמשך נחשפתי להתקפות של יחידות אחרות, מן האוגדה שלנו ומאוגדות אחרות – אוגדה 162, כוח ששון, על המתחם החטיבתי המצרי שנאחז בשעות אחר הצהריים של ה-8.10 במערך “חמוטל”- צפון “מכשיר”. ככל שהרחבתי את היריעה והעמקתי ב”חפירה”, הלכה ונחשפה תמונת הכאוס שבו התנהלו הקרבות בחזית הדרום. מחקר יחידתי נקודתי התפתח למחקר מקיף על 9 ההתקפות, ו-10 הקרבות שהתנהלו על מתחם זה, ועל המתחם המשלים בדרום “מכשיר”. אחד עשר פרקי המחקר פורסמו כאן ב”במה להיסטוריה צבאית“.

כדי להבין את התמונה הכללית של הדרך שהובילה את צה”ל, ואת הצבא המצרי, לקראת העימות ביניהם באוקטובר 73′, חקרתי גם את התקופה שבין שתי המלחמות : מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים. כך נוצר פרק י”ב שפורסם אף הוא ב”במה להיסטוריה צבאית” – העוסק בהכנות, בבנין הכוח ובתוכניות המלחמה של שני הצבאות לקראת ה”סיבוב הבא”.

בשלב מסויים במהלך עבודת המחקר, לאחר שהצטברו הפרקים, ולאחר שהגיעו הדים רבים לחומר שהתפרסם באתר הבמה, החלטתי כי בסופו של התהליך אכנס את כל פרקי המחקר שהתפרסמו כאן לספר.

ואכן, בימים אלה – ספטמבר 2019 –  ראה אור בהוצאת דביר הספר “חמוטל ומכשיר לא בידינו”.

הספר מהווה הרחבה ועדכון של סדרת המאמרים שהתפרסמה באתר זה, כולל הרחבה של התשריטים ופיענוחי התצ”א המלווים מאמרים אלה.

חמוטל ומכשיר לא בידנו - עודד מגידו

תגובך לפוסט